Julkaistu: 07.04.2016 11:00

Yksi VB:n sisällöntuottajista kävi Saksassa tutustumassa paikalliseen urheilutarjontaan. Lue matkakertomus ja katso videot!

Pitkä viikonloppu Saksassa - parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Olen ollut Borussia Dortmund-fani jo parikymmentä vuotta, mutta vasta nyt pitkäaikainen unelmani reissusta Dortmundiin katsomaan BVB:n peliä toteutui. Matkasta oli puhuttu ystävieni kanssa jo monena kesänä, mutta nyt saimme sen vihdoinkin järjestettyä.

Toiset suunnittelevat matkansa erittäin tarkasti jo vuoden etukäteen, mutta meidän matka alkoi oikeastaan muutaman Whatsapp-viestin jälkeen joulukuussa. Keskustelussa sovittiin, että nyt lähdetään ja välittömästi aloin etsiä lippuja lauantaina 2.4. pelattavaan BVB - Werder Bremen matsiin. Ensimmäisenä tiedustelin lippuja suoraan Dortmundin toimistolta, mutta vastaus sieltä oli muotoa "emme voi auttaa." Borussia Dortmundin pelit ovat käytännössä aina loppuunmyytyjä, eikä lippuja pysty ostamaan suoraan seuralta, kuin rekisteröityneet jäsenet.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Signal Iduna Park noin 90 minuuttia ennen pelin alkua.

Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jäi etsiä lippuja Googlen kautta ja sieltä löytyikin pätevä suomenkielinen sivusto, viagogo.com. Lippujen hinnat Viagogosta ostettuna ovat todella suolaiset verrattuna lippujen oikeisiin hintoihin, mutta tämä seikka oli sivuosassa siinä kohtaa kun peliin oli päästävä. Valitsin Viagogosta lipuille varman toimituksen, mikä toi lisämaksua reilut 16 euroa. Kaiken kaikkiaan liput tulivat maksamaan noin 130 euroa kappaleelta, kun ovh niille on noin 35 euroa.

Liput oli maksettu, siispä oli aika etsiä lennot. Dortmundia lähinnä oleva lentokenttä on Düsseldorfin kansainvälinen lentoasema. Kätevimmin sinne lentää Helsinki-Vantaalta Finnairilla, mikä ei edes ollut järin kallis, kun ostimme lentoliput noin neljä kuukautta ennen matkaa. Aikataulutkin osuivat nappiin, kun koneen lähtöaika Helsingistä oli kello 07.40 ja saapuminen Düsseldorfiin kello 9.20. Takaisin Suomeen kone lähti sunnuntaina puolen päivän jälkeen.

Kyselin Dortmundissa käyneeltä kaveriltani kaupungista ja hän kertoi, ettei kaupungissa ole Signal Iduna Parkin lisäksi hirveästi nähtävää, joten päätimme varata hotellin Kölnistä, mistä oli noin 80 minuutin junamatka Dortmundiin. Düsseldorfista pääsi puolestaan Kölniin junalla noin 25 minuutissa. Itse hotelli oli neljän tähden hotelliksi edullinen, sillä se maksoi vain 30 euroa henkilöltä per yö.

Pari päivää siinä meni, kun kaikki reissuun oli valmista. Mitä nyt uusi passi piti käydä tilaamassa, sillä vanha oli jonnekin päässyt häviämään. Sitten ei muuta kuin odottelemaan. Eniten stressinaihetta tuotti se, että saammeko otteluliput varmasti, sillä monet suuret seurat julkaisevat liput vasta viikkoa ennen itse peliä. Viagogolta tulleessa sähköpostissa rauhoiteltiin ja vakuutettiin, että saamme liput kolme päivää ennen tapahtumaa.

Peliviikko oli käsillä, eikä lippuja kuulunut. Tuli maanantai, ei mitään. Tiistai, ei mitään. Keskiviikko, ei mit... tuli sähköposti. Liput on lähetetty ja ne toimitetaan kotiosoitteeseeni Suomeen torstaina, siitäkin huolimatta, että olin ilmoittanut matkapäivämme ja hotellin osoitteen Viagogolle. Iski paniikki. Mehän olimme jo Saksassa torstaina! Soitin välittömästi UPS:lle, että liput ovat nyt tulossa aivan väärään paikkaan, mutta vastaukseksi sain, että osoitetta ei voi enää muuttaa. UPS:n kuriiri ei tosin ollut vielä hakenut lippuja, joten sain asiakaspalvelijalta vinkin, että otan yhteyttä lähettäjään.

No ei siinä muuta kuin Viagogon sivuilta puhelinnumeroa etsimään. Noin puolen tunnin etsinnän jälkeen puhelinnumero lopulta löytyi, mutta stressiä lisätäkseni se oli pelkkä automaattipalvelu. Laitoin välittömästi Viagogolle viestiä asiasta heidän sivujensa kautta, mutta en saanut minkäänlaista vastausta.

Hiki alkoi jo virtaamaan otsalla. Soitin UPS:lle uudestaan ja kysyin, että ehtiikö liput perjantaiksi Kölniin, jos vastaanottaja lähettää saman tien eteenpäin, kun kuriiri tuo ne kotiovelleni. Ehtiihän ne, mutta hintaa järjestelylle olisi kertynyt yli 130 euroa, jotain muuta oli keksittävä.

Lopulliseksi pelastajaksemme löytyi sosiaalinen media. Pistin Viagogolle Twitteriin viestin, että lippumme ovat matkalla väärään osoitteeseen ja selvitin tilanteen huolellisesti. Viagogo vastasi twiittini nopeasti ja lupasi hoitaa asian. Noin tunnin piinallisen hiljaisuuden jälkeen sain viestin: "We have requested that your tickets are sent to your address in Germany instead." Mikä huojennus!

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Suurin huolenaiheeni olivat nämä neljä paperin palaa.

Tunnin yöunien jälkeen kohti Saksaa

Lähtöpäivä koitti. Auto tuli hakemaan hieman ennen kello kolmea aamulla ja myöhään menneen pakkaamisen takia unta ehdin ottamaan ruhtinaallisen tunnin verran, mutta väsymys sai väistyä innostuksen tieltä.

Lopulta pääsimme ilmaan lähes tunnin myöhässä, kun lentokoneen kapteeni oli sairastunut ja kentälle piti kiikuttaa uusi kapu pikavauhdilla. Onneksi aamupalaksi tuli nautittua pari isoa tuoppia kylmää olutta, joten fiilis oli viivästymisestä huolimatta hyvä.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Allekirjoittanut hieman heikoilla yöunilla varustettuna.

Düsseldorfin lentoasemalta menimme airport-junalla rautatieasemalle, mistä ostimme ryhmälipun Kölniin. Lipun hinta oli 43 euroa ja sillä pystyi matkustamaan viisi ihmistä. Junasta myöhästyminen ei haittaa oikeastaan yhtään, sillä niitä kulkee, kuin metroja Helsingissä. Kysyimme myös taksin hintaa lentokentältä Kölniin, mutta se olisi maksanut peräti 130 euroa (55km).

Kölnin kuuluisa tuomiokirkko.

Pääsimme lopulta hotellille. Astuin Radisson Park Inniin sisälle ja katsoin, että ompas erikoisen näköinen respa. Ehkäpä ryhmän vähiten huonoimman kielitaidon omaavana menin ilmoittamaan ryhmämme saapuneeksi, mihin neiti pöydän takana vastasi sujuvalla Saksan kielellä. Pienen hämmennyksen jälkeen aloin katselemaan ympärilleni ja näin julisteita, mistä selvisi, että olin ilmottautumassa saksalaiseen versioon The Voice of Finlandista. Katkesin täysin ja niin myös seurueeni, nyt oli neidin vuoro olla hämmentynyt.

Paremman tutkailun jälkeen oikea respakin löytyi ja heti check-inin jälkeen vastaanottovirkailija löi käteeni kuoren, joka sisälsi harmaita hiuksia tuottaneet liput BVB:n peliin.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Oli kohtuullisen lähellä ettei The Voice of Germanyssa olisi nähty suomalaista väriä.

Kölniin lähdimme tutustumaan lähes välittömästi hotelliin kirjautumisen jälkeen. Hotellimme oli sen verran kaukana kaupungin keskustasta, että kuljimme matkat suosiolla taksilla, varsinkin kun yhdellä seurueeseemme kuuluneella oli ristiside poikki polvesta. Taksikuskit ajelevat kaupungissa kuin Schumacher parhaina päivinään ja jokaisella taksilla oli eri reitit. Toinen pirssi maksoi hotellilta keskustaan 18 euroa, kun toinen maksoi vain alle kympin. Kölnissä parasta antia oli Euroopan vilkkain ostoskatu, herkullinen katuruoka ja torstainakin vilkas yöelämä. Saksalaisten ihmisten kanssa tuli hyvin juttuun ja monia tuntui kiinnostavan erityisesti kotimaamme.

Julkisissa vessoissa oli muutakin tarjolla kuin kondomeja.

DEL-liigan tunnelma säväytti

Perjantaina päivä alkoi lievästä krapulasta huolimatta taksikyydillä keskustaan. Tällä kertaa suunnistimme suoraan todella mukavaan kuppilaan juomaan paikallista olutta ja muutama terävä paukku Ballantines-viskiä, baarimikon moitittua ettemme ole suomalaisia, kun joimme vain pari tuoppia olutta. Neuvoa antavat toimivat jälleen ja saimme idean ostaa liput illalla pelattavaan DEL-liigan välierään, Kölner Haie - Red Bull München, joka pelattiin ensi vuoden MM-kisanäyttämöllä, mahtavalla Lanxess-Areenalla. Liput peliin löytyi kuppilan vieressä olevasta Kölner Haien ja FC Kölnin fanitavaraliikkeestä. Vaihtoehtoja ei kuitenkaan ollut, vaan paikat oli otettava piippuhyllyltä, sillä peli oli käytännössä loppuunmyyty. Yhdelle lipulle kertyi hintaa 25 euroa.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa

Lanxess-Areena oli todella säväyttävä ja ottelutapahtuman järjestelyihin oltiin nähty aikaa, vaivaa ja rahaa. Kaiken kruunasi todella mahtava tunnelma, mistä huolen piti kentän molemmissa päädyissä olleet kotijoukkueen fanikatsomot.

Oluttahan Saksassa saa juoda katsomoissa, mikä tietenkin sopii suomalaisille mainiosti. Tätä kokemusta voi todella lämpimästi suositella kaikille Saksaan matkustaville. Yleisöä pelissä oli lähes 19000.

Pääpäivä!

Lauantai, ei mikä tahansa lauantai, vaan se päivä, kun vihdoinkin tulen näkemään BVB:n livenä! Päivä ei alkanut järin lupaavasti, sillä perjantai venyi Kölnin yössä turhan myöhään ja olot olivat sen mukaiset. Onneksi näitäkin oli sen verran elämän aikana koettu, että lääkkeitä olon parantamiseksi ei tarvinnut etsiä. Loiventava olut, suihku, burana ja hammaspesu toimivat aina.

Saksassa pelipäivä on kokopäivän tapahtuma, joten lähdimme suunnistamaan kohti Dortmundia jo ennen puoltapäivää. Matka sujui taksi-juna-kombinaatiolla jälleen kivuttomasti ja olimme perillä Dortmundissa noin puoli kahden aikaan. Jo junassa näkyi paljon Dortmund-faneja ja jonkinverran myös Bremenin kannattajia.

Ensimmäisenä perille päästyämme menimme BVB:n fanimyymälään ostamaan tuliaisia ja itsellekin jotain päällepantavaa. Fanikauppa sijaitsee heti rautatieasemaa vastapäätä, jalkapallomuseon vieressä.

Kaupungilla liikkuessa ei voinut välttää näkemästä keltamustia värejä. Päivä paistoi kauniisti ja lämpöä oli yli viisitoista astetta, joten kaikki terassit olivat ääriään myöden täynnä peliä odottavia faneja. Dortmund kaupunkina oli erittäin siisti ja kaikki keskustan rakennukset olivat todella hyvässä kunnossa. Kaupungin ylpeyden keltamustat värit olivat edustettuina jopa roska-astioissa.

Söimme keskustan torin laidalla olevassa ravintolassa tuhdit eväät ja joimme pari isoa tuoppia lageria mieheen, minkä jälkeen lähdimme suunnistamaan kohti Signal Iduna Parkia. Matkaa keskustasta stadionille oli noin kolme kilometriä. Strategiamme oli seurata muita BVB:n paitoihin sonnustautuneita ja tämähän kannatti. Ehdimme taivaltaa noin 400 metriä, kun edessämme tönötti metroasema, joka vei meidät aivan stadionin kupeeseen. Metro maksoi neljältä hengeltä 5,90€, mutta tuon maksun voi huoletta jättää maksamatta sillä täpötäysissä metroissa ei yksikään lipuntarkastaja mahdu liikkumaan.

Signal Iduna Park - jalkapallofanin taivas

Siinä se seisoi. Pakko oli itseänsä nipistää, mutta tunsin kivun, joten unta se ei ollut. Todella upea stadion ja älyttömästi porukkaa, joita vahtimaan oli tuotu lukuisia mellakka- ja ratsupoliiseja. Järjestyshäiriöitä emme kuitenkaan yhtä potkaisua lukuun ottamatta stadionin ulkopuolella nähneet.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Signal Iduna Park kaikessa komeudessaan.

Stadionille pääsi sisään nopeasti. On kyllä kummallista, että Suomessa joutuu 7000 ihmisen tapahtumaan jonottamaan huomattavasti pidempään, kuin 81500 ihmistä vetävälle stadionille.

Ostokset stadionilla tehtiin erillisellä stadionkortilla, johon ladattiin haluttu määrä rahaa. Ihan kätevä tapa, mutta kuluttajan tappioksi tällaiset kortit usein koituvat. Olut oli kuitenkin stadionillakin halpaa, joten mitäpä siitä jos euro tai pari jäi kortilta käyttämättä.
Löysimme omat paikkamme pohjoispäädyn oikeasta kulmasta. Paikat olisivat saaneet olla paremmatkin, mutta siitä ilosta olisi pitänyt työntää kättä entistä syvemmälle taskuun. Paikoilta näki kuitenkin pelin hyvin, joten olimme tyytyväisiä.

Veikkasin, että Dortmund tulisi viemään ottelun selkein numeroin, mutta onneksi olin väärässä. Ensimmäinen puoliaika päättyi muutamasta hyvästä Dortmundin paikasta huolimatta 0-0 ja joku meistä jo siinä kohtaa manasikin, että ei tulla näkemään maaliakaan. Kuinka väärässä voi ihminen ollakkaan.

Toisella puoliajalla nähtiin yhteensä viisi maalia ja mikä hienointa Dortmund nousi 1-2 tappioasemasta 3-2 voittoon ja osan ansiosta pystyi helposti antamaan hurmokselliselle kotiyleisölle ja varsinkin kuuluisalle Südtribünelle (Yellow Wall), joka tuntui nostavan joukkueen suosta ja pumppaavan siihen hurjan määrän energiaa. Peli oli Bremenin johtomaalin jälkeen aivan yhtä päätä ja loppulukemat olisivat lopulta voineet olla paljon selvemmätkin.

Sujuvaa suhailua

Päätösvihellys. Se päättyi liian nopeasti. Ensimmäiset sanat olivat: "Tänne on pakko päästä uusiksi." Ja varmasti menemmekin. Poistuminen stadionilta tapahtui yhtä kivuttomasti, kuin sinne meneminenkin, mutta metrolla oli täysin turha yrittää päästä takaisin Dortmundin keskustaan, sillä jonot olivat naurettavan suuret.

Väkee kuin pipoo.

Kävelimme stadionilta pienen matkan pois päin, kun näimme Westfalenhallenin edessä vapaan taksin, mikä kiidätti meidät hetkessä Dortmundin rautatieasemalle. Ehdimmekin ensimmäiseen Kölniin lähtevään junaan. Olisi ollut mukava jäädä Dortmundiin viettämään iltaa ja haistelemaan tunnelmaa, mutta siitä ei olisi ollut varmuutta, että olisiko sitä selvinnyt sunnuntaina lentokoneeseen, joten katsoimme parhaaksi palata Kölniin.

Miten Wisla Krakovakin saatiin sotkettua tähän?

Ainoa hieman kuumottava tilanne koettiin, kun olimme lähestymässä Kölnin päärautatieasemaa ja odotimme junasta pois pääsyä Dortmundin pelipaidat päällä. Eräs kaljupää huuteli meille jotain. Olimme kuin emme olisi kuulletkaan, mutta hän ei lopettanut vaan korotti ääntänsä. Lopulta hän alkoi laulamaan jotain Wisla Krakovan chanttia, jolloin tajusin, että nyt saattaa olla ongelmia tiedossa. Wisla Krakovan ultrat ovat maailmalla tunnettuja väkivaltaisuudestaan. Vastasin miehelle, että ihan rauhassa, tulemme Suomesta, jolloi miehen ääni muuttui kellossa ja tilanne johti lopulta painin sijasta halailuun ja hän tarjosi koko seurueellemme tupakat. Suomi-kortti toimi jälleen.

Ensi kerralla matkaan vanhasta viisastuneena

Saksaan on päästävä ehdottomasti uudestaan. Seuraavan reissun suunnittelemme sen verran paremmin, että otamme hotellin suoraan Dortmundin keskustasta, jotta ei tarvitse suhailla taksilla niin paljon. Lisäksi aiomme käydä katsomassa useampia otteluita kuin nyt. Dortmundin läheisyydessä on mahdollista mennä katsomaan muun muassa FC Kölnin, Bayer 04 Leverkusenin, Fortuna Düsseldorfin, VfL Bochumin, Borussia Mönchengladbachin ja vaikkapa MSV Duisburgin otteluita, mikäli vain aikataulut sopivat kohdilleen.

Bratwurstia, Bundesliigaa, olutta ja jääkiekkoa
Hyvillä fiiliksillä takaisin Suomeen.